Dlaczego mój email nie dotarł do adresata i wrócił – Failure notice – blad dostarczenia poczty

Poczta wraca do nadawcy

Gdy wysyłamy wiadomość email ze swojego konta pocztowego do adresata, to nasz serwer pocztowy komunikuje się z serwerem pocztowym odbiorcy. Jeżeli nie zostaną napotkane żadne przeszkody to wiadomość jest dostarczana na konto adresata.

Czasami może się jednak zdarzyć, że wiadomość przez nas wysłana, nie zostanie dostarczona do odbiorcy. Taka sytuacja może mieć miejsce, gdy serwer pocztowy odbiorcy nie przyjmie jej z jakiegoś powodu: np. konto odbiorcy nie istnieje, konto odbiorcy jest przepełnione lub zadziałają np. filtry antyspamowe czy antywirusowe, adres IP serwera poczty jest na czarnej liście antyspamowej lub ma słabą reputację.
W związku z tym dostajemy z serwera odbiorcy wiadomość zwrotną (tzw. zwrotkę) z tytułem „Failure notice – blad dostarczenia poczty” lub inną o podobnej treści.

Dlaczego moja poczta email nie dotarła do adresata

Zwrotka – czyli poczta zwrócona do nadawcy (tzw. MAILER-DEMON) jest bardzo pomocna w zdiagnozowaniu przyczyny, odbicia się wiadomości od serwera odbiorcy. W każdej zwrotce zawarta jest informacja o przyczynie niedostarczenia wiadomości:

Failure notice
Przykład zwrotu wiadomości z uwagi na brak miejsca na koncie odbiorcy

Zaznaczony powyżej na czerwono fragment zwrotki wskazuje na powód odrzucenia wiadomości. Komunikat „maildir over quota” oznacza, że konto odbiorcy jest przepełnione i serwer nie może przyjąć więcej wiadomości na to konto.

Najbardziej popularne zwrotki i kody błędów

1. Za mało miejsca na koncie

maildrop: maildir over quota

W sytuacji gdy otrzymamy komunikat jak wyżej, oznacza to że skrzynka pocztowa odbiorcy jest przepełniona. Dopiero gdy odbiorca zwolni miejsce na swojej skrzynce lub zwiększy jej pojemność będzie można wysłać do niego wiadomość.

błąd dostarczania poczty

2. Nieistniejące konto

W sytuacji gdy otrzymamy zwrot z komunikatem:

sorry, no mailbox here by that name / skrzynka pocztowa odbiorcy nie istnieje (#5.1.1 – vuser)

500_No_such_user/Giving_up_on_

550 5.1.1 Recipient address rejected: User unknown in virtual mailbox table

oznacza to, że skrzynka odbiorcy nie istnieje – nie ma takiego adresu email lub jest zablokowana.

nieistniejące konto

3. IP serwera pocztowego znajduje się na czarnej liście lub ma słabą reputację

Jeżeli otrzymamy komunikaty o poniższej lub podobnej treści:

550-5.7.1 [94.152.145.194 12] Our system has detected that this message is 550-5.7.1 likely unsolicited mail. To reduce the amount of spam sent to Gmail

adres IP na czarnej liście

lub

554 5.7.1 This message has been blocked because ASE reports it as spam

lub

550 [IP:94.152.145.144] połączenia z Twojego adresu IP są zablokowane administracyjnie / mail from your IP address is administratively disabled

adres IP na czarnej liście

lub

554-heip002com
554 Connections from this sending hostname 5e9804c2.pl, IP address of: 10.0.5.195 are being rejected due to low SenderBase Reputation score (below -1). Your SenderBase organization: 32291. See http://www.senderbase.org/ for more information

lub

554-domena
554 Your access to this mail system has been rejected due to the sending MTA’s poor reputation

adres IP na czarnej liście

lub

554 5.7.1 Service unavailable; Client host [wer14.wer.pl] blocked using dbl.spamhause,org;

adres IP na czarnej liście

oznacza to że adres IP serwera naszego serwera pocztowego (nadawcy) znajduje się na czarnej liście lub ma słabą reputację. W takiej sytuacji serwer odbiorcy, a w zasadzie jego system antyspamowy, blokuje wiadomości wysłane z takiego adresu IP nadawcy.

4. Niedozwolone znaki w adresie e-mail

Komunikat o błędzie:

’biuro@wer.pl’
failure: Sorry,_I_couldn’t_find_any_host_named_/
_Nie_mozna_znalezc_hosta_:_wer.pl’._(#5.1.2)

oznacza, że adres email nie został prawidłowo wprowadzony. W powyższym przypadku adres odbiorcy został ujęty w apostrofy '…’ których nie można użyć w adresie e-mail. Należy pamiętać o poprawnym podaniu adresu e-mail, na który wysyłamy korespondencję. Adres email nie powinien zawierać dodatkowych znaków ani spacji.

5. Błąd autoryzacji SPF

Otrzymany komunikat jak poniżej w wiadomości zwrotnej:

550 BLAD SPF – zobacz strone /
SPF Error: Please see
http://www.openspf.org/Why?id=nswer%40wp.pl&ip=94.152.145.180&receiver=smtp.wp.pl
Jesli jestes uzytkownikiem poczta.wp.pl sprawdz poprawnosc
autoryzacji SMTP / If you are a poczta.wp.pl user check SMTP configuration:
http://poczta.wp.pl/autoryzacja/

oznacza brak odpowiedniego wpisu SPF w DNS w rekordzie TXT domeny.

6. Nieprawidłowy adres w RevDNS

Komunikat o poniższej treści

_450_4.7.1_Client_host_rejected:_cannot_find_your_hostname, _[10.0.125.135]/Giving_up_on_…./

świadczy o nieprawidłowej konfiguracji w RevDNS w konfiguracji serwera. W takiej sytuacji należy zwrócić się do administratora serwera pocztowego (hostingu).

7. Wiadomości wysyłana z zewnętrznego serwera bez autoryzacji serwera wer.pl

Poniżej przykład wysłania wiadomości z pominięciem autoryzacji serwera nadawcy. Skrypty strony internetowej (np. formularze) pozwalają na wysłanie poczty bez autoryzacji (podania hasła konta nadawcy). Niestety bardzo często dochodzi do wysyłania potężnej ilości spamu, wobec czego serwery bronią się przed taką sytuacją i zwracają komunikat podobnej treści:

553 sorry, that domain
isn’t in my list of allowed rcpthosts / Ta domena nie znajduje sie na
liscie obslugiwanych przez serwer, jest zablokowana lub nieprawidlowo
skonfigurowano uwierzytelnianie SMTP (#5.5.3 – vuser)

8. Niedostępność serwera odbiorcy

Jeżeli serwer nadawcy nie może się przez dłuższy czas skomunikować z serwerem konta odbiorcy, to możemy otrzymać w wiadomości zwrotnej komunikat o poniższej treści:

Connected to / Polaczenie z 94.152.145.229 but connection died. / ale
polaczenie zostalo przerwane. (#4.4.2) I’m not going to try again; this
message has been in the queue too long

Oznacza to, że serwer odbiorcy przez dłuższy czas był nieosiągalny, np. wyłączony lub nie działał prawidłowo.

Twoja poczta nie dotarła i nie znalazłeś przyczyny lub masz wątpliwości

Jeśli majsz wątpliwości co do przyczyny maili zwrotnych i braku dostarczenia prawidłowo zaadresowanych wiadomości, to zawsze można przesłać prośbę o analizę zwrotki do nas. Podejmiemy też reakcję w przypadku gdy wymagana jest tu nasza interwencja np. gdy sytuacja dotyczy blokady IP naszego serwera pocztowego.

Własny adres IP może pomóc

Należy przy tym pamiętać, że konta hostingowe działają na zasadzie hostingu współdzielonego. Co oznacza, że z jednego adresu IP korzysta co najmniej kilkunastu Klientów. Taka konfiguracja umożliwia oferowanie atrakcyjnych cenowo usług, jednakże równocześnie wiąże się z ryzykiem. W przypadku takiego rozwiązania w wyniku wysyłki spamu z jednego z kont, korzystającego z tego samego adresu IP (np. w wyniku włamania), ten wspólny adres IP serwera pocztowego zostanie dopisanych do czarnej listy antyspamowej. Konsekwencją tego może być czasowa blokada odbioru wiadomości przez niektóre serwery pocztowe.
W Wer.pl prowadzimy działania mające na celu minimalizowanie tego typu zagrożeń, niemniej jednak nie da się ich całkowicie wyeliminować. W sytuacji gdy chcesz uniknąć takich zagrożeń, to możliwym rozwiązaniem jest wykupienie odrębnego, dedykowanego adresu IP.
Przykładowo w Wer.pl można wykupić usługę:
Dodatkowy indywidualny adres IP dla konta hostingowego (własny IP),
dzięki której adres IP będzie tylko Twój i nikt inny nie będzie wpływał na jego reputację. Takie rozwiązanie jest zalecane dla Twojej firmy, jeśli zależy ci na zawsze sprawnie działającej poczcie email i chcesz pozostawać przez cały czas w kontakcie ze swoimi klientami.

Kończąc jeśli masz możliwość monitoruj powody nie dostarczenia Twojej wiadomości do jej odbiorcy, jeżeli sam sobie z tym nie dasz rady, skontaktuj się z nami. Po analizie zwrotki, możemy odpowiedzieć na pytanie gdzie leży problem.

Możesz również polubić…

1 Odpowiedź

  1. Adam pisze:

    Dobry artykuł. Bardzo interesujący jak dla mnie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

66 + = 71