Dlaczego mój email nie dotarł do adresata i wrócił – Failure notice – blad dostarczenia poczty

Gdy wysyłamy wiadomość email ze swojego konta pocztowego do adresata, to nasz serwer pocztowy komunikuje się z serwerem pocztowym odbiorcy i jeśli nie zostaną napotkane żadne przeszkody to wiadomość jest dostarczana na konto adresata.

Czasami może się zdarzyć, że wiadomość wysłana przez nas, nie zostanie dostarczona do adresata, gdyż serwer pocztowy odbiorcy nie przyjmie jej z jakiegoś powodu: np. konto odbiorcy nie istnieje, konto odbiorcy jest przepełnione lub zadziałają np. filtry antyspamowe czy antywirusowe, adres IP serwera poczty jest na czarnej liście anstypamowej lub ma słabą reputację.
W takiej sytuacji dostajemy z serwera odbiorcy wiadomość zwrotną (tzw. zwrotkę) z tytułem „Failure notice – blad dostarczenia poczty” lub inną o podobnej treści.


Ta zwrotka jest bardzo pomocna w zdiagnozowaniu przyczyny dlaczego nasza wiadomość została odbita od serwera odbiorcy.
W każdej zwrotce zawarta jest informacja o przyczynie niedostarczenia wiadomości.

Zaznaczony powyżej na czerwono fragment zwrotki wskazuje na powód odrzucenia wiadomości. Komunikat „maildir over quota” oznacza, że konto odbiorcy jest przepełnione i serwer nie może przyjąć więcej wiadomości na to konto.

Najbardziej popularne zwrotki:

  • Skrzynka pocztowa odbiorcy jest przepełniona, dopiero gdy odbiorca zwolni miejsce na swojej skrzynce lub zwiększy jej pojemność będzie można wysłać do niego wiadomość.
  • Skrzynka odbiorcy nie istnieje – nie ma takiego adresu email
  • IP serwera pocztowego znajduje się na czarnej liście lub ma słabą reputację i serwer odbiorcy blokuje wiadomości z takiego IP

Jeśli mają Państwo wątpliwości co do przyczyny maili zwrotnych i braku dostarczenia prawidłowo zaadresowanych wiadomości lub jeśli przyczyna braku jej dostarczenia nie leży po Państwa stronie i nie leży też po stronie odbiorcy, to zawsze można przesłać do nas prośbę o analizę zwrotki i ewentualną reakcję w przypadku gdy wymagana jest do tego nasza interwencja np. gdy sytuacja dotyczy blokady IP naszego serwera pocztowego.
Należy przy tym pamiętać, że konta hostingowe działają na zasadzie hostingu współdzielonego co oznacza, że z jednego adresu IP korzysta co najmniej kilkunastu Klientów. Taka konfiguracja umożliwia oferowanie atrakcyjnych cenowo usług, jednakże równocześnie wiąże się z ryzykiem, że z powodu wysyłki spamu z konta jednego z takich Klientów (np. z powodu włamania), ten wspólny adres IP serwera pocztowego zostanie dopisanych do czarnej listy antyspamowej, co w konsekwencji zablokuje na jakiś czas odbiór wiadomości przez niektóre serwery pocztowe.
W Wer.pl przeprowadzamy działania mające na celu minimalizację tego typu zagrożeń niemniej jednak nie da się ich wyeliminować całkowicie.


W takich sytuacjach jeśli chcą Państwo uniknąć zagrożenia chwilowego zablokowania wysyłki maili do adresatów to zalecanym rozwiązaniem jest wykupienie odrębnego, dedykowanego adresu IP.
Przykładowo w Wer.pl można wykupić usługę:
Dodatkowy indywidualny adres IP dla konta hostingowego (własny IP)
dzięki której adres IP będzie tylko Państwa i nikt inny wtedy nie będzie wpływał na jego reputację. Takie rozwiązanie jest zalecane dla Twojej firmy jeśli zależy ci zawsze na sprawnie działającej poczcie email i chcesz pozostawać przez cały czas w kontakcie ze swoimi klientami.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

15 − 11 =