Kiedy potrzebne jest seo? Jak pomóc swojej stronie?

Pojęcie seo dla wielu jest jeszcze nie do końca zrozumiałym terminem. Najprościej ujmując seo (search engine optimization), to nic innego jak proces, który zmierza do tego, aby dany serwis lub strona internetowa osiągnęła jak najlepszy wynik w wyszukiwaniach organicznych. Znaczy to tyle, że jeśli posiadamy sklep internetowy, oferujący ubrania dla sportowców, to po wpisaniu frazy w Google „ubrania dla biegaczy”, przy dobrze wypozycjonowanej stronie, powinien on pojawić się jako pierwszy, drugi lub trzeci w wyszukiwarce.

Oczywiście, jest to optymistyczna wersja. W większości wypadków nasza strona często pojawia się jako 10 lub nawet 20. Kiedy więc strona potrzebuje działań seo, a kiedy nie?

Pierwsze oznaki złego pozycjonowania.

To, że strona jest źle wypozycjonowana możemy sprawdzić zarówno dzięki specjalnym programom seo (np. Serpmonster) jak i mniej profesjonalnie – sposobami ręcznymi. Wystarczy, że wpiszemy w wyszukiwarkę wybrane słowo kluczowe i sprawdzimy, na jakiej pozycji pojawia się nasza strona. Jeśli znajduje się w top 10 – to możemy sobie pogratulować, gorzej jednak, gdy nasz sklep, witryna lub blog znajduje się na 20, 30 czy 40 pozycji.

Często bywa też tak, że nowo powstałe strony ciężko znaleźć, nawet pod ich własną nazwą. Wtedy musimy uzbroić się w cierpliwość. Działania seo zajmują dużo czasu, a ich skuteczność jest widoczna dopiero po jakimś czasie – miesiącu, dwóch, trzech.

Pozycjonowanie na własną rękę.

Wielu z nas posiada podstawową wiedzę z zakresu seo. Opieramy pozycjonowanie swoich stron na wymianie linków lub dobrej optymalizacji. Co jednak, jeśli nasze własne działania nie przynoszą pożądanego skutku?

Jedną z przyczyn może być fakt, że nasza wiedza na temat pozycjonowania jest już nieaktualna. Nawet jeśli śledzimy na bieżąco blogi pozycjonerskie, to w 99% przypadków nie opisują one wszystkich potrzebnych działań.

Również algorytmy Google zmieniają się dosyć szybko przez co działania, które do tej pory odnosiły skutek, teraz mogą nawet zaszkodzić. Czasami bywa tak, że po wprowadzeniu nowego algorytmu do wyszukiwarki, nasza strona z wysokiej pozycji spada na najniższą.

Czasami problem leży w naszym niezdecydowaniu – wybieramy za dużo słów kluczowych, nie jesteśmy pewni, na jaką frazę chcemy się pozycjonować lub jest ona zwyczajnie nietrafna.

Warto w takiej sytuacji dobrze przemyśleć to, na czym chcemy się skupić i wtedy rozpocząć planowanie działań seo.

Zmiana designu strony.

Kolejną przyczyną problemów z pozycjonowaniem może być zmiana szaty graficznej strony w wybranym CMSie lub HTML. Zmiany zachodzące w stronie, mogą nie być widoczne gołym okiem, jednak po dogłębnej analizie bywa, że okazują się być kluczowe.

W takim wypadku dobrze jest, gdy wesprzemy się na wiedzy specjalistów seo lub wybranej agencji. Niestety, brak specjalistycznej wiedzy może sprawić, że zamiast sobie pomóc, zaśmiecimy stronę niepotrzebnymi linkami oraz narazimy ją na zagrożenie jakim jest ban ze strony Googli.

Niski ruch i konwersja na stronie internetowej.

Jeśli nasza strona jest podpięta do programu Google Analytics, to możemy obserwować na niej ilość odwiedzin i odsłon, ruch oraz jego największe natężenie. Jeśli jest znikomy – to również strona będzie osiągała słabe pozycje w wyszukiwarce.

Mimo, iż social media i pozycjonowanie to dwa różne działania, to okazuje się, że jedno i drugie ma na siebie niebagatelny wpływ.

Google preferuje, by pozycjonowanie odbywało się w sposób naturalny: poprzez polecanie linków lub umieszczaniu ich na innych witrynach, częstych odwiedzinach strony czy trafnych treści. Jednym słowem – wszystkich działaniach, które sprawią, że nasza strona wyda się atrakcyjna: trafne porady, dobre artykuły, grafika w wysokiej jakości, produkt i wiele, wiele innych.

Dzięki rozszerzonym działaniom social mediów, nasza strona może dotrzeć do większej liczby potencjalnie zainteresowanych osób, co spowoduje zwiększenie jej popularności. Osoby, lubiące nasz fanpage chętniej wejdą w nowy post lub obejrzą nowy produkt.

Raporty i analizy.

Pozycjonowanie opiera się na systematyczności, analizach i raportach. Na pozycjonowanie wpływa bardzo wiele czynników, dlatego warto oddać w ręce agencji monitorowanie postępów.

Bez nich wszelkie działania będą odbywały się w „ciemno” a my nie będziemy wiedzieć, jakie działania mają największy wpływ na rosnące ( lub malejące) pozycje naszej witryny.

Jeśli nie mamy czasu na monitorowanie raportów, zlećmy komuś wykonywanie tej czynności. Dzięki temu będziemy mieli pewność, że ktoś opiekuje się naszą stroną i pilnuje, by żadne działania nie zniweczyły naszych starań.

 

Jak więc widać, objawów, które świadczą o tym, że nasza strona potrzebuje wsparcia seo jest wiele. Brak fanpage lub podpiętych mediów społecznościowych, brak czasu lub nieaktualna wiedza mogą znacząco wpłynąć na rozwój naszej witryny. Pamiętajmy o tym, kiedy z jakiegoś powodu nasza strona przestanie pojawiać się w top 10 wyszukiwarki Google.

 

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

80 − = 78