Skąd wiedzieć jaki kolor jest najlepszym dla mojej strony internetowej?

Skąd wiedzieć jaki kolor jest najlepszym dla mojej strony internetowej?

Facebook, Twitter i LinkedIn – zastanawialiście się kiedyś, dlaczego te serwisy stosują niebieski kolor? Na Instagramie również spotykamy się z jego odcieniami… Przypadek? Skądże!

Największe korporacje na świecie nie wybierały koloru swojej marki w sposób przypadkowy. W dużej mierze dzięki temu odnotowują sukcesy. Zapewniamy, że interfejs strony internetowej firmy to być albo nie być w świadomości Klienta.
Jakie jest znaczenie kolorów na stronach internetowych? Jak je dobierać? Co może nam w tym pomóc? Postanowiliśmy odpowiedzieć na te pytania.

Kolory to emocje. Jak wzbudzić zaufanie, radość, pragnienie czy niepokój, najlepiej wiedzą specjaliści od marketingu i psychologii reklamy. Nie musisz być jednak specem w tej dziedzinie, by dobrać właściwe kolory dla swojej strony www.

Dokonując wyborów bazujemy na własnych preferencjach, więc to właśnie nimi nasi konsumenci kierują się podczas zakupów. Chodzi zarówno o kolor samego produktu, jak i całą identyfikację wizualną marki producenta.
Odpowiedni dobór elementów grafiki, tła i tekstów może stworzyć charakterystyczny, niepowtarzalny nastrój. Połączenia barw powinny być pomysłowe i odpowiadające emocjom, jakie chcesz wywołać w Kliencie. Projekt strony www wymaga przemyślanych decyzji. Nie należy zapominać o szczegółach, ponieważ ich zły wygląd może zrujnować całą kompozycję.
Tekst powinien być czytelny względem tła, a odpowiedni kolor czcionki musi zapewnić wyodrębnienie najważniejszych treści. Niekiedy wystarczy tylko zmiana koloru, by całkowicie odmienić sens, nadać nowego znaczenia i przydać atrakcyjności Twojej stronie www.

Co i dla kogo?

Zastanów się dokładnie nad specyfiką Twoich usług, produktów. Pomyśl, co czujesz myśląc o nich. Kim jest Twój klient? Skąd pochodzi (kraj)? Jakim językiem się posługuje? Jakiej jest płci i ile ma lat? Jak wykorzysta Twoje usługi?
Widzisz, że klient ma do wyboru jeszcze inne firmy. Jesteś jednym z wielu. Co ma wyróżniać Ciebie i Twój produkt?
Odpowiedzi na te pytania dadzą Ci pełne rozeznanie, a wskazana emocja – o którą chcesz zabiegać u Klienta – będzie Twoją „Gwiazdą Betlejemską” na drodze do narodzin sukcesu.

Poniżej kolory preferowane przez dany typ klienta:

kolory

źródło: http://www.projektowaniegraficzne.pl/znaczenie-kolorow-w-reklamie-teoria-barw-psychologi-kolorow/

Mózg kobiety jest w stanie wyróżnić więcej kolorów niż męski. Nie warto na pewno kierować się stereotypami, skłaniając się np. do stworzenia całej strony różowej tylko dlatego, że Twoimi odbiorcami są kobiety. Niektóre mogą lubić ten kolor, ale pamiętaj o mądrym powiedzeniu, że co za dużo, to niezdrowo.
W zależności od tego w jakim wieku są Twoi klienci, inaczej postrzegają i reagują na dane kolory. Spokojne i powściągliwe zyskają większą aprobatę wśród takiej grupy. Z kolei młodzi żywiej zareagują na jaśniejsze, dynamiczne barwy.

Jeżeli adresatami Twojej strony są obcokrajowcy lub sama strona ma prowadzić do pozyskania klientów z danego kraju, koniecznie poznaj symbolikę kolorów jaka obowiązuje w tym państwie czy regionie geograficznym. Kultura europejska różni się diametralnie od kultury wschodniej, więc łatwo o gafę.

Kolor a emocje

Niebieski – przypisuje się temu kolorowi głównie zaufanie, rzetelność, stateczność. Największym powodzeniem cieszy się on wśród stron www firm z branży motoryzacji (Ford, Subaru, Volkswagen) i technologii (Dell, WordPress czy Hewlett-Packard). Stąd też taki, a nie inny kolor Facebooka. Nic dziwnego, że niebieski zdecydowanie króluje na stronach www. Cechy tego koloru odpowiadają podstawowym potrzebom człowieka.

Czerwony – wywołuje największe emocje, najsilniej przyciąga uwagę. Wzbudza chęć do działania, pragnienie wrażeń i fascynację. Z upodobaniem stosują go producenci żywności (Coca-Cola, KFC, McDonald’s), restauracje czy producenci zabawek.

Zielony – wywołuje spokój, opanowanie, przywodzi na myśl naturę, zdrowie i bywa zestawiany także z rozwojem. Z pewnością sprawdzi się na stronach internetowych fundacji i organizacji związanych z tą tematyką. Znane marki, które wykorzystały tę barwę to np. BP, Tic Tac czy Animal Planet. Firmy posiadające w nazwie słowa „eco” albo „green” bez zastanowienia powinny się ku niej skłonić.

Żółty i pomarańczowy – mają wspólne cechy, tj. przede wszystkim ciepło, radość i optymizm. Trwają spory na temat tego, który kolor bardziej przyciąga naszą uwagę: żółty czy czerwony. Logo McDonald’s jest świetnym przykładem połączenia tych dwóch wyrazistych kolorów. Żółty pobudza pracę naszego mózgu (wpływa na pamięć i stymuuje system nerwowy).

Fioletowy – kojarzony głównie z wiedzą, respektem i luksusem. Już w dawnych czasach stosowano ten kolor na dworach królewskich: zdobienia, poszycia mebli, tkaniny zdobiące wnętrza pomieszczeń. Fiolet sugeruje rangę. Wykorzystały go np. Play, Yahoo czy Milka.

Biały – to jeden z popularnych i ciekawych kolorów na stronach internetowych. Kojarzony jest z czystością, dobrem, prostotą i neutralnością. Niektórych może zdziwić, że odpowiada także kreatywności, a to dlatego, iż sugeruje stan wyjściowy do dalszej pracy. Biel to także elegancja i klasa. Doskonale może to potwierdzać fenomen firmy Apple, która jako jedna z pierwszych zastosowała go dla swoich produktów.

Czarny – jest często wykorzystywany i można przypisać mu wiele znaczeń. Jednak żaden inny kolor jak ten symbolizuje elegancję, klasę czy tradycję. Wdzięcznie prezentuje się w zestawieniu z bielą – zazwyczaj takie strony www są minimalistyczne, dość surowe. Na czarny postawiły takie marki jak: Yves Saint Laurent czy Chanel. A także firmy sportowe, np. Adidas albo Umbro.

33% ze 100 największych marek świata wybrało niebieski, 29% czerwony, 18% czarny, a 13% żółty

Pomocne narzędzia

Dzięki Google Design odnajdziesz mnóstwo gotowych schematów kolorystycznych, odcieni i ich zestawień. Google sugeruje:
neutralne tło – białe lub szare
kolor podstawowy w trzech odcieniach
kolor pomocniczy (akcent), bardzo kontrastowy do podstawowego

Innym sposobem, by dobrać właściwie kolory dla Twojej strony jest skorzystanie z koła barw, które bez trudu znajdziemy w internecie.

Pomaluj ich świat

Ustalając kolorystykę swojej strony www należy pamiętać o kluczowej zasadzie, by kolory do siebie pasowały i odpowiadały preferencjom naszego klienta.
Zespół 2 + 1 śpiewał: „Więc chodź, pomaluj mój świat na żółto i na niebiesko”. Znając symbolikę kolorów widzimy teraz, że słowa piosenki świetnie obrazują upodobania ludzi, chęć odczuwania określonych emocji. Te dwa kolory są bardzo lubiane przez klientów i kto wie – może warto zastanowić się nad wykorzystaniem ich na swojej stronie www.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

34 + = 41