Co to jest lista mailingowa?

Dlaczego warto używać list pocztowych?

Listy pocztowe (mailingowe) służą do masowej wysyłki korespondencji, jednocześnie do dowolnej liczby adresatów. Takie rozwiązanie jest zdecydowanie bardziej wygodne i bezpieczniejsze niż wysyłka standardowa, ponieważ:
– na listę można wpisać dowolną ilość adresów,
– adresaci listy nie widzą się nawzajem,
– wysyłki na listy pocztowe nie są objęte limitami wysyłek. Podczas procesu weryfikacji limitów wysyłki wiadomości wysyłka na listę pocztową traktowana jest jako pojedynczy mail, niezależnie od ilości adresatów dopisanych do listy. W alternatywnym rozwiązaniu gdybyśmy chcieli wysłać wiadomość do wielu adresatów za pomocą tradycyjnej wiadomości to taka wysyłka będzie policzona oddzielnie w limitach.

Jak działa lista pocztowa

Lista pocztowa to nic innego jak adres email, który zawiera i grupuje wielu innych adresatów kont email. Aby wysłać wiadomość na adresy znajdujące się na liście wystarczy wysłać wiadomość na adres email stworzonej listy pocztowej np. info@twoja_domena.pl . Za dalsze rozesłanie wiadomości do uczestników listy zadba już serwer pocztowy.

Jak założyć listę pocztową?

Dobry pakiet hostingowy ma możliwość założenia przynajmniej kilku list pocztowych. W Wer.pl w każdym pakiecie hostingowym możesz założyć listę pocztową. Wystarczy zalogować się do panelu administracyjnego WebAs pod adresem: https://webas.twoja_domena.pl, menu Usługi > Poczta, zakładka Listy . Następnie klikamy link Nowa lista pocztowa

listy pocztowe


W obszarze Pokaż: Identyfikacja ustawiamy odpowiednio:
Nazwa listy – jest to adres email po jakim będzie działa lista – w naszym przypadku jest info@251.wer.pl
Opis listy – jest to dodatkowy opis listy, który będzie dodany do adresu listy w nagłówku (obok pola From) . Poniżej w przykładzie Aktualności ,
Tryb działania listy – możliwe są tu 3 opcje: otwarta, zamknięta, moderowana – szczegółowy opis w kolejnych rozdziałach. Przy wyborze listy moderowanej należy podać adres email moderatora czyli jedynego nadawcy, który może rozsyłać wiadomości za pomocą listy,
Odpowiedź (na listę, do nadawcy lub na podany adres email) – wybieramy jaki adres będzie automatycznie uzupełniany przy próbie odpowiedzi na wiadomość wysłaną za pomocą listy. W nagłówku maila jest to sekcja Reply-To .

parametry list pocztowych


– Pole Przekierowanie wiadomości od subskrybentów – w przypadku listy moderowanej, wiadomości wysłane od subskrybentów na adres listy są standardowo usuwane, zaznaczenie tej opcji spowoduje ich przekierowanie na adres podany w polu Adres odpowiedzi
– Pole automatyczna subskrypcja – zaznaczamy je gdy chcemy udostępnić możliwość automatycznego zapisu na listę mailingową. Wystarczy wtedy wysłać wiadomość z tematem SUBSCRIBE na adres listy, aby zapisać się na listę.

Przełączamy się na obszar Pokaż: Subskrybenci :

dodawanie list pocztowych


W tym miejscu w sekcji Konta w domenie wybieramy adresy email odbiorców listy, które chcemy dodać do listy. W sekcji Pozostałe konta można dodać adresy email spoza domeny. Możliwe jest również dodanie adresów za pomocą przygotowanego wcześniej pliku z odbiorcami, który można tutaj zaimportować. Zapisujemy zmiany.

Jakie są rodzaje list pocztowych?

W programie administracyjnym istnieje możliwość dodania trzech różnych rodzajów list pocztowych:

rodzaje list


a) lista otwarta – wtedy na listę można pisać z dowolnego adresu e-mail, czyli e-mail wysłany z dowolnego adresu zostanie rozesłany do wszystkich zapisanych na listę,
b) lista zamknięta – na listę mogą pisać tylko użytkownicy, których adres znajduje się na liście, czyli wiadomość wysłana przez jednego z użytkowników trafi na wszystkie inne adresy e-mail wpisane na listę,
c) lista moderowana: na listę mogą pisać tylko wybrane osoby których adres e-mail podany jest jako adres moderatora. Wiadomości z innych adresów są automatycznie usuwane i nie są przesyłane na żaden adres.

Przy wyborze typu listy, należy zwrócić uwagę na to kto będzie użytkownikiem listy. Jeśli np. ma to być tylko lista do rozsyłania informacji do użytkowników, należy wybrać listę moderowaną, na którą można pisać wyłącznie z adresu podanego jako moderator, listy z wszystkich innych adresów (np. odpowiedzi) są usuwane i nie otrzymują ich inni użytkownicy listy.

Dodatkowe informacje nt. list pocztowych: https://wer.pl/faq-konfiguracja-kont-pocztowych#III10

Może Ci się również spodoba

1 Odpowiedź

  1. Piotr pisze:

    Fajnie wyjaśnione. Założyłem od razu kilka różnych list nazwy nadane wg przeznaczenia. Czekam na więcej pomocnych wpisów.

Pozostaw odpowiedź Piotr Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

+ 82 = 84