Przyspieszenie WordPress i optymalizacja

Dlaczego warto postawić na przyspieszenie WordPress

Najpopularniejsza wyszukiwarka google premiuje strony, które szybko się wyświetlają. WordPress jest sporym narzędziem do zarządzania treścią, które z czasem w wyniku tworzenia wielu stron, ich modyfikacji i samego działania może w swoim zapleczu technicznym znacznie się rozrosnąć. Dlatego warto postawić na operację przyśpieszenie WordPress.


Jak wykonać przyspieszenie WordPress

Operację o nazwie przyśpieszenie WordPress należy wykonać w kilku etapach. W pierwszej kolejności należy się zalogować do panelu administracyjnego (zaplecza).

Nie zapomnij o kopii bezpieczeństwa

Prace powinniśmy rozpocząć przede wszystkim od wykonania kopii bezpieczeństwa naszego serwisu. W tym celu warto skorzystać z narzędzia – wtyczki o nazwie UpDraftPlus.

Usunięcie zbędnych wpisów, stron i szablonów

Przede wszystkim najpierw należy sprawdzić czy w jego zapleczu nie ma zbędnych i niepotrzebnych stron, wpisów lub szablonów. Te, które są nieużywane, zwłaszcza przez dłuższy czas należy usunąć. Zyskamy więcej przestrzeni i przyspieszymy WordPress.

Opróżnienie kosza

Po operacji usunięcia zbędnych wpisów, stron i szablonów warto opróżnić kosz, w którym wylądowały nasze przed chwilą usunięte elementy.

Usunięcie zbędnych komentarzy

Operacja WordPress przyspieszenie polegać powinna również na usunięciu zbędnych komentarzy, czyli np. tych odrzuconych, a szczególnie znajdujących się w spamie. Wyczyszczenie WordPress z tych niepotrzebnych śmieci można wykonać w menu Komentarze. To rozwiązanie powoduje zazwyczaj znaczną redukcję tabeli z komentarzami, a co za tym idzie zmniejsza jej zawartość i znacznie przyspieszenia wczytywanie stron internetowych www. Tu warto dodać – jeżeli nie chcemy komentarzy pod naszymi wpisami warto w ogóle w ustawieniach wyłączyć taką możliwość.

Aktualizacja WordPress

Jedną z głównych rzeczy, którą należy wykonać podczas czynności WordPress przyspieszenie to aktualizacja silnika WordPress i wszystkich komponentów. Rozwiązanie to opisaliśmy dokładnie w innym artykule.

Aktualizacja wersji php

WordPress działa w oparciu o skryptowy język programowania php dostępny na serwerze hostingu. Kolejne wersje php są znacznie bardziej optymalne, szybsze, ale przede wszystkim bezpieczniejsze. Dlatego warto korzystać z ich najnowszych wersji. Oczywiście przed zmianą wersji należy sprawdzić czy najnowsza wersja php jest obsługiwana przez zainstalowaną wersję WordPress, a także przez poszczególne jego komponenty – motywy i wtyczki. Te informacje znajdziemy przeglądając poszczególne elementy systemu WordPress.

Jeżeli wiemy już jaką maksymalną wersję php chcemy włączyć dla naszego serwisu to należy ją uruchomić z pomocą panelu administracyjnego hostingu – np. WebAs. O tym jak to zrobić można dowiedzieć się tutaj.


Przyspieszenie WordPress za pomocą wtyczki

Zabieg WordPress przyspieszenie możemy wykonać za pomocą dedykowanej wtyczki. Wcześniej jednak warto zapoznać się z instrukcją takiego narzędzia. Jeżeli decydujemy się na użycie dedykowanego rozwiązania warto skorzystać z wtyczki WP-Optimize. Z innych rozwiązań które warto polecić to Deleting Revisions WP-Sweep i Optimize Database, Autooptimize, WP Super Cache. Wtyczki optymalizujące działają zazwyczaj w dwóch obszarach – usunięcia zbędnych danych i tworzenia cache.

Usunięcie zbędnych zapisów w bazie danych

Warto przypomnieć, że wszystkie dane WordPress przechowuje właśnie w bazie danych. Są tam zapisane wszystkie wersje postów, również te które wylądowały w koszu. Przechowywany jest ram również spam z komentarzy (jeżeli na nie pozwalamy). Usuwanie zbędnych danych, które cały czas gromadzą się w bazie może wpłynąć na znaczne zwiększenie wydajności strony www. Warto więc usunąć zbędne dane – mniejsza baza danych – to szybsza baza, a co za tym idzie szybsza strona www.

Błąd serwera (500 error)

Czasami rozrost bazy danych, a szczególnie tabel wp_post i wp_postmeta potrafi osiągnąść wartość kilkaset MB i więcej. To może prowadzić do błędów typu Błąd serwera (500 error) przy próbie zapisania posta lub strony np. przy użyciu wtyczki Elementor. Poniżej przykład takiego błędu, który można zaobserwować w lewym dolnym rogu ekranu:

W takiej sytuacji warto przeprowadzić konserwację bazy danych MySQL np. za pomocą wtyczki WP-Optimize – co zostało niżej opisane.

Cache

Ponieważ cały serwis jest zapisany w bazie danych – aby wyświetlić daną stronę skrypty WordPress muszą zajrzeć i pobrać dane z wielu tabel bazy danych. To może potrwać chwilę, szczególnie jeżeli danych w bazie jest więcej. Stąd powstał pomysł tworzenia cache dla każdej strony. W momencie włączenia cache tj. wtyczka tworzy gotową stronę – tak aby w momencie zapytania użytkownika o daną stronę, ta była już wygenerowana i nie było potrzeby jej 'wytworzenia’ na bieżąco z bazy danych (co trwa zazwyczaj zdecydowanie dłużej).


Optymalizacja z użyciem WP-Optimize

Wtyczka WP-Optimize zajmuje się głównie optymalizacją bazy danych. Tu ważna uwaga – ponieważ szybkie i mechanicznie użycie tego typu wtyczki może za sobą nieść pewne ryzyko usunięcia zbyt wielu danych. Ważne, żeby przy tej operacji za pomocą jednego kliknięcia nie pozbyć się zbyt wielu danych.

Po uruchomieniu tej wtyczki znajdziemy następujące opcje do wyboru:

  • Optimize database tables – WordPress przyśpieszenie polega w tym przypadku na kompaktowaniu i defragmentacji tabel. Może to mieć szczególne znaczenie w sytuacji gdy działamy na starszym hostingu w technologii HDD i jednocześnie nie korzystamy z wtyczki cache-ującej.
  • Clean all post revisions – dzięki tej opcji usuniemy stare wersje postów.
  • Clean all auto-draft posts – usuwa automatycznie zapisane szkice postów.
  • Clean all trashed posts – usuwanie postów WordPress z kosza.
  • Remove spam and trashed comments – usuwanie komentarzy ze spamem oraz z kosza.
  • Remove unapproved comments – usuwanie niezatwierdzonych komentarzy w WordPress.
  • Remove expired transient options – usuwanie wygasłych plików z tabeli bazy danych WordPress.
  • Remove all transient options (not only expired) – usunięcie wszystkich transjentów z bazy danych.
  • Remove pingbacks – usuwanie pingów zwrotnych z WordPress.
  • Remove trackbacks – usunięcie trackacków WordPress.
  • Clean post meta data – umożliwia usuwanie osieroconych metadanych postów WordPress.
  • Clean user meta data – usuwanie osieroconych metadanych komentarzy WordPress.
  • Clean orphaned relationship data – usuwanie osieroconych danych relacji w bazie danych WordPress.
Opcje optymalizacji dla wtyczki Wp-Optimize
Opcje dla optymalizacji wtyczki Wp-Optimize

Optymalizuj regularnie

Wtyczka potrafi znacznie więcej. Żeby nie wykonywać tych czynności ręcznie można uruchomić regularną automatyczną optymalizację dotyczącą wszystkich lub wybranych danych na zakładce Settings:

Optymalizacja za pomocą wtyczki WP Super Cache

Z innych narzędzi które warto polecić to wtyczka WP Super Cache. Wtyczka tak koncentruje się głównie na tworzeniu cache każdej ze stron co w konsekwencji prowadzi do znacznego przyspieszenia szczególnie tych rozbudowanych serwisów.

Optymalizacja za pomocą wtyczki Autooptimize

Kolejna wtyczką wartą polecenia to wtyczka Autooptimize. Ta wtyczka również koncentruje swoje zadanie na tworzeniu cache każdej ze stron i w konsekwencji szybszym działaniu.


Tabele bazy danych WordPress

Czasem zaistnieje ręczna konieczność modyfikacji bazy danych WordPress. Przypominamy, że najłatwiej połączyć się z bazą danych za pomocą programu phpmyadmin. Link do programu znajdziemy w panelu administracyjnym WebAs. Poniżej listę / strukturę tabel systemu WordPress. Uwaga – prefiks tabeli (poniżej WP) może być inny (ustalany jest na poziomie instalacji):

  • wp_commentmeta – przechowuje meta dane,
  • wp_comments – zawiera komentarze,
  • wp_links – przechowuje linki,
  • wp_options – zapisane są tam ustawienia systemu WordPress – nazwa, skrócony opis, email administratora, dane o wtyczkach, motywach, itp.
  • wp_postmeta – przechowuje metadane z tabeli wp_posts,
  • wp_posts – zawiera posty, strony i menu,
  • wp_termmeta – zapisane są tam metadane z kategorii i tagów,
  • wp_terms – przechowuje kategorie i tagi WordPress,
  • wp_term_relationship – przechowuje informacje relacji tabel wp_posts z kategoriami oraz tagami,
  • wp_term_taxonomy – zawiera dodatkowe dane dla tabeli wp_terms,
  • wp_usermeta – zapisane są tam dodatkowe dane użytkowników (w relacji – powiązaniu z tabelą wp_users),
  • wp_users – przechowuje listę użytkowników, w tym zaszyfrowane hasła użytkowników.

Możesz również polubić…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

− 7 = 3