Oprogramowanie sklepu internetowego – jaką platformę sklepową wybrać?
przez Wer.pl · Opublikowano · Zaktualizowano
Sprzedawaj w sieci
Branża e-commerce to obecnie jedna z najszybciej rozwijających się dziedzin gospodarki. Kluczowym faktem jest w tym przypadku to, że nie istnieją tu żadne bariery wejścia, a koszt rozpoczęcia działalności jest bardzo niski. Wielu młodych ludzi kończąc studia lub nawet w ich trakcie zakłada własne sklepy internetowe przyciągając rzeszę Klientów. Wystarczy pomysł, trochę wiedzy marketingowej i kilkaset złotych w kieszeni na sklep internetowy.
Zakładając, że swoją przygodę rozpoczniecie zapewne od kilkudziesięciu, może kilkuset produktów wymagania dotyczące zaplecza technicznego w postaci serwera nie będą zbyt wygórowane. Nawet jeśli tych produktów będzie więcej, również nie ma specjalnie czym się przejmować – zwykła usługa hostingowa powinna z zapasem zaspokoić wasze potrzeby.
Obecnie ilość miejsca na dane oraz transfer oferowany w ramach usług hostingowych jest tak duży, że nawet kilka tysięcy zdjęć nie jest w stanie go wykorzystać np. w pakietach hostingowych od Wer.pl – oczywiście w przypadku transferów zależy to w dużej mierze od ilości odwiedzających, ale ten akurat w wielu przypadkach jest już nieograniczony. Jedynym istotnym parametrem serwera w przypadku sklepu może się okazać procent zużycia procesora – jednak w większości firm ten parametr jest łatwo skalowalny i spokojnie można rozpocząć działalność z najniższą opcją, a później stopniowo ją zwiększać w miarę rozwoju biznesu i większej ilości użytkowników na stronie.
Wybierz oprogramowanie do sklepu internetowego
To nad czym powinniście się zastanowić na początku to przede wszystkim jakie oprogramowanie sklepu internetowego wybrać oraz która firma hostingowa zapewni nieprzerwane i szybkie działanie sklepu, a w przypadku problemów szybkie i merytoryczne wsparcie IT.
Istnieje wiele platform sklepowych – najpopularniejszym kilka lat temu był OsCommerce – system otwarty, darmowy, dość ładny i szybki. Obecnie jednak został on już wyparty przez inne dużo lepsze i szybciej rozwijane aplikacje.
Aktualnie prym w branży wiodą dwa darmowe sklepy: PrestaShop i Magento. Oba można łatwo instalować za pomocą autoinstalatora na hostingu Wer.pl. Sama instalacja więc nie przysporzy nam zbyt wiele kłopotu, a zaoszczędzony czas możemy przeznaczyć na rozwój biznesu.
Oto porównanie obu platform:
PrestaShop i Magento – Funkcjonalność
Zarówno PrestaShop jak i Magento są domyślnie wyposażone w najważniejsze funkcje jakie powinien posiadać sklep internetowy. Obsługa wielu języków, narzędzia analityczne, tworzenie kuponów zniżkowych, wtyczki SEO, dostęp do kodu, tworzenie i przywracanie kopii zapasowych oraz zarządzanie sklepem są bardzo podobne dla obu platform sklepowych. Kanał RSS i Tagi to dwie funkcję, których nie posiada domyślnie PrestaShop. Jednak są to funkcję, które nie powinny znacząco wpłynąć na decyzję.
PrestaShop i Magento – Łatwość użycia
Możliwości konfiguracyjne obu platform stoją na wysokim poziomie. Jednak PrestaShop ma bardziej przejrzysty interface przez co jest znacznie łatwiejszy w codziennym zarządzaniu. Pod tym względem PrestaShop ma przewagę nad Magento.
Podsumowanie
W przypadku obu platform sklepowych jedynym kosztem będzie hosting – nie ponosimy żadnych dodatkowych kosztów związanych z ilością produktów, klientów czy prowizją od sprzedaży.
Zarówno PrestaShop jak i Magento posiadają bardzo rozbudowaną pomoc techniczną oraz zaawansowane, ale wygodne możliwości konfiguracji. Oba systemy są wspierane przez rzeszę developerów dzięki czemu ilość dodatków do nich jest w zupełności wystarczająca. Kod obu systemów jest na dość wysokim poziomie dzięki czemu nie wysyca niepotrzebnie systemów z pamięci czy czasu użycia procesora. Wybór aplikacji zależy więc głównie od indywidualnych potrzeb i gustów.
Podsumowując – bez względu na to, którą aplikację sklepu wybierzecie, możecie bez ryzyka rozpocząć jego instalację na najniższej wersji hostingu danego dostawcy (posiadającej bazę MySQL), a w miarę rozwoju sklepu przechodzić na opcje wyższe. Serwer dedykowany lub kolokacja zalecana jest dla dużych sklepów internetowych, gdzie ilość miesięcznych transakcji przekracza kilka tysięcy.
Najnowsze komentarze